Asikkalan perhekeskus - kyselyiden tuloksia
Asikkalan perhekeskus -
kyselyiden tuloksia
19.10.2018 Asikkalan perhekeskuspilotti, LAPE Päijät-Häme
Saila Juntunen, Asikkalan hyvinvointikoordinaattori
Elina Stenvall, SOS-Lapsikylän kehittämissuunnittelija
Tähän raporttiin on koostettu Asikkalan perhekeskuspilotissa
kerättyjen asiakas- työntekijäkyselyiden tuloksia. Raportti on tarkoitettu
koosteeksi Asikkalassa tehdystä kehittämistyöstä ja antamaan näkökulmia perhekeskuskehittämiseen
myös laajemmin.
1. Työntekijöiden näkemyksiä
Perhekeskuskehittämiseen liittyen
Asikkalan, Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän (hyky), seurakuntien ja
järjestöjen työntekijöille lähetettiin syksyllä 2018 kysely, jonka avulla
kartoitettiin heidän näkemyksiään perhekeskuksen rakenteesta ja palveluista.
Kyselyllä selvitettiin, mitkä palvelut ovat toimivia ja missä on parannettavaa
sekä miten vastaajat näkevät perhekeskuksen palveluiden muotoutuvan. Tarkastelussa
oli myös vastaajien näkemykset perhekeskustoiminnan tavoitteista.
Kysely lähetettiin sähköisesti ja
kaikkiin kysymyksiin vastanneita oli 48 henkilöä. Kunnan vastaajia oli 26,
hykyn vastaajia 16 ja seurakunnan ja järjestöjen vastaajia 6. Pienestä
vastaajamäärästä johtuen tulokset eivät ole tilastollisesti merkitseviä eikä
niiden perusteella ole mahdollista esimerkiksi vertailla eri ammattiryhmiä
keskenään. Puutteistaan huolimatta kysely antaa suuntaviivoja siihen,
millaisiin näkemyksiä eri toimijoilla on liittyen palveluihin ja
perhekeskusmalliin sekä mihin tekijöihin kehittämisessä on edelleen
kiinnitettävä huomiota.
Toimivat ja toimimattomat palvelut
Kaikkien vastaajien kesken toimivina
palveluina Asikkalassa pidettiin varhaiskasvatusta (29 vastaajaa, 65,9%), neuvolaa
(28, 63,6%) ja koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa (25, 56,8%), myös seurakunnan
(18, 40,9%) palveluihin oltiin tyytyväisiä. Puutteita nähtiin lastenpsykiatrian
(19, 51,4%), lasten ja nuorten kuntoutuspalvelun (16, 43,2%) sekä ja nuorisopsykiatrian
(15, 40,5%) palveluiden saatavuudessa. Puutteellisesti saatavissa olevia
palveluita tarkasteltaessa oli vastauksissa hajontaa, sillä yksittäinen vastaus
muutti painotuksia. Runsaasti mainintoja tuli myös perheneuvolasta ja
erilaisten kohtaamispaikkojen tarpeesta (14, 37,8 %) sekä lapsiperheiden sosiaalityöstä,
lastensuojelusta, kotipalvelusta ja koulupsykologipalveluista (12, 32,4 %).
Hykyn näkökulmasta toimivana
pidettiin koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa (13, 81,3 %) sekä neuvolapalveluja
(11, 68,8%). Kunnan vastaajien näkökulmasta parhaiten toimi varhaiskasvatus
(19, 86, 4 %) sekä neuvola (13, 59,1%). Kolmannen sektorin näkökulmasta
toimivana pidettiin seurakunnan toimintaa (5, 83,3 %) sekä neuvolaa (4, 66,7
%).
Näkökulmaerot tulivat näkyviin
tarkasteltaessa erikseen kunnan, hykyn ja kolmannen sektorin vastauksia
palveluiden puutteista. Esimerkiksi lapsiperheiden sosiaalityö ja kotipalvelu
nähtiin kunnan työntekijöiden näkökulmasta toimimattomina palveluina.
Toimiviksi palveluiksi ne oli mainittu vain yhden vastaajan toimesta
(kotipalvelu 1 vastaus ja sosiaalityö 1 vastaus). Hykyn vastaajista sekä
kotipalvelua että lapsiperheiden sosiaalityötä piti hyvänä puolet vastaajista
(8). Vaikka lukumäärät ovat numeerisesti pieniä, on näkökulmassa selkeästi ero.
Samankaltaisuutta oli puolestaan psykiatrian parantamisessa. Hykyn vastaajista psykiatrian
palveluita parantaisi reilusti yli puolet (lastenpsykiatria 12, 75 % ja
nuorisopsykiatria 10, 62,5 %) ja kunnan vastaajista hieman alle puolet
lastenpsykiatriaa (7, 43,8 %) ja neljäsosa nuorisopsykiatriaa (4, 25%). Lisäksi
hykyn vastaajat parantaisivat lasten kuntoutusta (10, 62,5 %) sekä perheneuvolan
(10, 62,5 %) palveluita. Kunnan vastaajat olivat erimielisiä parannettavista
palveluista, joista eniten vastauksia sai lastenpsykiatria. Kunnan työntekijät
parantaisivat myös kotipalvelua (5, 31,3 %). Neuvolaa, seurakunnan toimintaa ja
varhaiskasvatusta pidettiin toimivina kaikkien vastaajien kesken.
Perhekeskuksen tehtävät
Kaikkien vastaajien kesken tärkeimpänä
perhekeskuksen tehtävänä pidettiin sitä, että siellä ehkäistään
lähisuhdeväkivaltaa ja sieltä saa varhaista tukea ja hoitoa. Hieman yllättäen
kohtaamispaikkatoimintaa ei pidetty yhtä tärkeänä. Kunnan vastaajien mielestä
perhekeskuksen tärkein tavoite on lähisuhdeväkivallan ehkäisy. Toisena heidän
vastauksissaan korostui varhainen tuki ja hoito. Hykyn vastauksissa painotus
oli päinvastoin. Seurakuntien ja järjestöjen vastaajat korostivat vanhemmuuden
ja parisuhteen tukea sekä varhaista tukea ja hoitoa. Myös hykyn vastaajat
asettivat vanhemmuuden tuen tärkeisiin tavoitteisiin ja kunnan vastauksissa se
asettui keskivaiheille. Myös ajatus sovinnollisen eron roolista jakaantui;
kunnan vastaajat pitivät sitä tärkeänä, mutta hykyn ja kolmannen sektorin
vastaajat eivät yhtyneet tähän näkemykseen.
Kunnan työntekijät pitivät
tärkeänä myös sitä, että perhekeskus seuraa lapsen ja perheen hyvinvointia ja
terveyttä. Hykyn vastaajien näkökulmasta tämä oli vähemmän tärkeä tavoite. Kolmassektori
sijoittui tähän väliin. Monikulttuuristen perheiden huomioon ottamista näkyi
jonkin verran hykyn vastauksissa, mutta kunnan vastauksissa vähemmän.
Sisällöllisissä kysymyksissä oli
myös paljon hajontaa. Yksimielisimpiä kunnan työntekijät olivat tavoitteesta
saada tukea sovinnolliseen eroon. Kaikkien kunnan vastaajien kesken vähiten
hajontaa oli varhaisen tuen ja hoidon sekä hyvinvoinnin ja terveyden
seuraamisen kysymyksissä. Vaikka lähisuhdeväkivallan ehkäisy näyttäytyi
tärkeimpänä, olivat vastaukset hajaantuneet vastaajien kesken.
Hykyn näkökulmasta eniten
yksimielisyyttä oli lähisuhdeväkivallan ja varhaisen tuen ja hoidon kysymyksissä.
Eniten hajontaa oli kohtaamispaikkakysymyksen kohdalla sekä monikulttuuristen
perheiden erityispiirteiden huomioimisessa. Näissä molemmissa osa vastaajista
ei pitänyt tavoitetta erityisen tärkeänä. Kolmannen sektorin vastauksissa
yksimielisimpiä oltiin terveyden ja hyvinvoinnin seuraamisesta, vaikka tätä ei
pidetty perhekeskuksen ensisijaisena tehtävänä.
Yleistäen kaikkia perhekeskuksen
tehtäviä (vanhemmuuden tuki, sovinnollinen ero, lähisuhdeväkivallan ehkäisy,
yhteisöllinen kohtaamispaikka, varhainen tuki ja hoito, lapsen ja perheen
terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä monikulttuuristen perheiden tarpeet)
pidettiin tärkeinä, mutta painotukset vaihtelivat ja niiden tärkeys hajaantui
vastaajien kesken.
Perhekeskukseen tulevat ja sinne jalkautuvat palvelut
Kunnan vastaajien näkökulmasta
perhekeskuksessa tulisi olla paikalla lapsiperheiden sosiaalityö ja ohjaus (17,
73,9 %), perheneuvola (14, 60,9 %), neuvola (13, 56,5 %) sekä lastenpsykiatrian
palvelut (12, 52,2%). Osa piti myös lastensuojelua (11, 47,8 %) ja lapsiperheiden
kotipalvelua (9, 39,1%) osana perhekeskuksen palveluja. Hykyn vastaajista
kaikkien mielestä neuvola kuuluu perhekeskukseen. Hykyn vastaajista 13
vastaajan (86,7 %) mukaan lapsiperheiden sosiaalityö ja ohjaus sekä kotipalvelu
kuuluvat perhekeskukseen. 11 vastaajaa nosti myös psykologipalvelut (73,3 %) osaksi
perhekeskuksen palveluja. Lisäksi 9 vastaajaa (60 %) piti myös vertaistukea ja
kohtaamisen mahdollisuutta tärkeinä perhekeskuksen osina. Kolmannen sektorin
vastauksissa jaettiin näkemys neuvolasta (4, 80 %) perhekeskuksen osana.
Kunnan vastaajien mielestä lastensuojelun
ja perheneuvolan (9, 56,3%) sekä perheoikeudellisten asioiden (7, 43,8%) tulisi
jalkautua perhekeskuksiin. Perhekeskuksen tulisi myös mahdollistaa eri-ikäisten
kuntalaisten kohtaamista (8, 50,0%). Hykyn vastaajien mielestä perheneuvolan tulisi
jalkautua (11, 73,3%), samoin kuin lapsiperheiden sosiaalityön (9, 60 %) ja
lastenpsykiatrian palveluiden (8, 53,3 %). Myös nuorisopsykiatrian,
lapsiperheiden kotipalvelun ja vertaistuen (7, 46,7 %) tulisi jalkautua
perhekeskuksiin. Molemmat katsovat, että koulu- ja opiskeluterveydenhuollon
sekä varhaiskasvatuksen tulisi myös jalkautua osaksi perhekeskusten toimintaa.
Hieman yllättäen kolmannen sektorin vastauksissa näkökulma seurakunnan ja
järjestöjen mukanaolosta hajaantui. Puolet vastaajista näki seurakunnan
palveluiden voivan jalkautua perhekeskuksiin ja puolet eivät tätä tunnistaneet.
Jaettua on ymmärrys neuvolan
roolista perhekeskuksen osana, joka oli kunnan, hykyn ja kolmannen sektorin
vastaajien yhteisen näkemysten mukaan perhekeskuspalvelu. Kaikista vastaajista
32 eli 74,4 % piti neuvolaa perhekeskuksen palveluna. Samoin lapsiperheiden
sosiaalityö ja ohjaus (33, 76,7 %) ja perheneuvola (29, 67,4 %) olisivat myös
perhekeskuksen palveluja. Toisaalta lapsiperheiden sosiaalityö ja ohjaus sekä
perheneuvola olivat myös ne palvelut, joiden nähtiin jalkautuvan
perhekeskuksiin. Varsinaisten palvelujen ja jalkautuvien palveluiden raja
näyttääkin olevan häilyvä, neuvolaa lukuun ottamatta samat palvelut nähtiin
sekä perhekeskuksen osina että niihin jalkautuvina. Kaikkien vastaajien kesken
Asikkalan lapsi- ja perhepalvelut saivat arvosanan 5 (arvio välillä 1-10).
Vastausten perusteella perhekeskus
voisi mahdollistaa ihmisten kohtaamista ja antaa luontevan ympäristön
yhteiselle tekemiselle. Jotta toimiminen onnistuisi jatkossa paremmin, tulee
kaikilla toimijoilla olla enemmän tietoa toisistaan ja tarjolla olevasta
tuesta. Yhteiselle kohtaamiselle ja suunnittelulle on myös löydettävä tilaa ja
aikaa. Vastaajien mielestä on myös huomioitava viestinnän merkitys.
2. Syksyllä 2018 koulunsa aloittavien lasten huoltajien näkemyksiä
Asikkalassa
Asikkalassa syksyllä 2018
koulunsa aloittavien lasten huoltajilla oli mahdollisuus kertoa näkemyksiään Asikkalan
lasten ja lapsiperheiden palveluista kouluun tutustumispäivän yhteydessä.
Lisäksi huoltajilta kerättiin ideoita perhekeskussuunnittelua varten. Vesivehmaan
koululla tutustumispäivä oli 8.5.2018, Anianpellon koululla 16.5.2018 ja
Länsi-Asikkalan koululla 18.5.2018. Kalkkisten palvelukeskuksen huoltajille
lähetettiin kirjalliset kyselyt, koska palvelukeskuksessa ei ollut erillistä
kouluun tutustumispäivää.
Huoltajien näkemyksiä kerättiin
seuraavien kysymysten avulla:
1. Mitä
palveluita on käyttänyt?
2. Mihin
palveluihin olet tyytyväinen ja miksi?
3. Mihin
palveluihin olet tyytymätön ja miksi?
4. Mitä
muuta haluaisit kertoa? Ideoita, ehdotuksia, jotain aivan uutta…
5. Mitä
perhekeskuksessa voisi olla?
6. Mitä
palveluita olisit kaivannut lapselle / perheelle ennen lapsen kouluikää?
7. Mitä
palveluita toivot lapselle / perheelle koulun alettua?
Huoltajien näkemykset on koottu
kolmeen osa-alueeseen. Ensimmäisessä osiossa on kuvaus palveluista, joihin
huoltajat ovat tyytyväisiä tai tyytymättömiä. Toisessa osiossa on kuvaus
palveluista, joita huoltajat olisivat toivoneet lapselle tai perheelle ennen
kouluikää ja koulun alettua. Kolmannessa osuudessa on huoltajien ideoita ja
ehdotuksia perhekeskukseen ja Asikkalan lapsiperheiden palveluihin liittyen.
Tyytyväisyys ja tyytymättömyys palveluihin
Huoltajilta kysyttiin mihin
lapsen tai perheiden palveluihin he ovat tyytyväisiä ja mihin tyytymättömiä.
Huoltajat ovat tyytyväisiä neuvolapalveluihin,
koska terveydenhoitajiin on voinut olla yhteydessä matalalla kynnyksellä ja
myös viestien välityksellä. Lisäksi aikojen saaminen on ollut sujuvaa ja
terveydenhoitajat on koettu lapsiläheisiksi ja ammattitaitoisiksi. Terveydenhoitajien
iso vaihtuvuus on puolestaan aiheuttanut tyytymättömyyttä neuvolapalveluihin.
Lapsiperheiden kotipalvelu on koettu todella tarpeelliseksi ja ohjaus
neuvolasta palvelun piiriin saa kiitosta. Lapsiperheiden kotipalvelun toivotaan
olevan matalan kynnyksen palvelua ja raja lastensuojelun perhetyöhön tulisi
olla selkeä.
Yhteistyö varhaiskasvatukseen on
koettu toimivaksi ja työntekijät saavat hyvää palautetta. Negatiivisena asiana
varhaiskasvatuksesta tulee esille joustamattomuus hoitomaksuissa, koska yhden
päivän hoidosta joutuu maksamaan koko kuukauden maksun. Päiväkodin sulkupäivät
aiheuttavat hankaluuksia joillekin perheille ja hoitopäivienilmoitusohjelma
koetaan huonoksi.
Erityispalvelut koetaan
hankalasti saavutettaviksi, koska useat palvelut, esim. perheoikeudelliset
palvelut ja perheneuvola, ovat Lahdessa. Työntekijöiden puuttuminen on
vaikeuttanut oikomishoidon sekä puheterapian toteutumista. Tiedonvälitys eri
palveluiden välillä koetaan hankalaksi ja toimimattomaksi erityisesti
erityislasten kohdalla. Huoltajat kokevat, että he ovat itse vastuussa tiedon
välittämisestä, eikä kenelläkään muulla ole käsitystä lapsen ja perheen
kokonaistilanteesta.
Koulukyydit koetaan joidenkin
perheiden osalta toimiviksi, mutta joidenkin perheiden kohdalla matka-ajat
koetaan liian pitkiksi.
Toiveet ennen kouluikää ja koulun alettua
Ennen lapsen kouluikää huoltajat
olisivat kaivanneet lapselle tai perheelle erityisesti lyhytaikaista lastenhoitoapua iltaisin ja viikonloppuisin (5).
Muina toiveina esitettiin joustavampaa varhaiskasvatusta (1), esikoulu
Länsi-Asikkalaan (1), neuvolatarkastus esikouluvuoden aikana (1),
kodinhoitoapua (1) sekä aktiivisempaa tiedottamista erityisen tuen tilanteissa
(1).
Koulun alettua huoltajat toivovat
lapselle tai perheelle iltapäiväkerhoa
(10). Iltapäiväkerhon tarve korostui Vesivehmaalla, missä oli epävarmuutta
ryhmän perustamisesta vähäisen ilmoittujamäärän vuoksi. Iltapäiväkerhon tarve
tuli esille myös Kalkkisissa (1). Iltapäiväkerhoon toivottiin myös
mahdollisuutta pienryhmään (2),
mikäli se on lapsen hyvinvointia tukevaa ja lisäksi kaivattiin koululaisten aamuhoitoa (6) ja
kesähoitomahdollisuutta (5). Koululaisten iltapäiviin toivottiin myös kerhoja tai muuta ohjattua tekemistä (2).
Koulun jälkeen toteutettavia kerhoja ehdotettiin järjestettäväksi seurojen tai
järjestöjen toimesta ja tarjonta voisi olla esim. liikuntaa, musiikkia tai
englantia.
Koululta oli toiveena laadukasta opetusta (1) sekä riittävää resursointia opettajan tueksi (2).
Neuvolan terveydenhoitajalta ja kouluterveydenhoitajalta toivottiin yhteistä kouluunlähtöinfoa (1) siirryttäessä
neuvolasta koulumaailmaan. Toiveina olivat myös harrastukset (1), toimiva
terveydenhuolto (1) sekä kohtaamispaikkoja (1), joissa lapset ja perheet voivat
tavata toisiaan.
Asikkalan palveluita voisi
huoltajien mielestä parantaa rakentamalla uimahalli (1) sekä järjestämällä
koulukyydin kaikille(1).
Perhekeskuksen ideointia
Perhekeskukseen toivottiin ohjattua toimintaa ja kerhoja lapsille ja perheille
(11) esimerkkinä oli mainittu muskari ja perheen jooga, retkiä (4) esim. luontoon, eläintarhaan
tai huvipuistoon sekä perhetupatoimintaa
(4) erityisesti uusille kuntalaisille. Ryhmätoimintaa
(2) toivottiin isille ja lapsille miesten ohjaamana sekä terveydenhoitajien
työpareittain ohjaamia ryhmiä. Perhekeskukseen toivottiin myös avioliitto ja parisuhdetyötä (1).
Useat huoltajat toivoivat
perhekeskukseen lyhyen ajan lapsiparkkia
(7). Ehdotuksena oli myös terhokerho
(1), missä vanhukset ja lapsiperheet tavoittaisivat toisensa ja lapset
saisivat varamummoja ja vaareja. Toiveena oli, että perhekeskuksesta löytyisi kootusti yhteystietoja (1) esim.
varamummoista tai lastenvahdeista sekä kootusti tietoja lasten harrastusmahdollisuuksista (1).
Huoltajat ideoivat perhekeskukseen myös tavaralainaamon
(1) sekä musiikkia (1).
Huoltajien ideoissa ja
ajatuksissa oli nähtävissä toimintaperiaatteita
(7), joiden mukaisesti perhekeskuksen tulisi toimia. Palveluita toivottiin
tasapuolisesti ja jalkautuvasti myös Vääksyn ulkopuolelle, pienemmille kylille.
Työntekijöiltä toivottiin varhaista puuttumista, työparityötä, sekä riittävästi
aikaa tapaamisiin. Toivottiin myös, että työntekijät rohkaisisivat isiä olemaan
aktiivisemmin mukana esim. neuvolassa. Yhteistyö paikallisten yritysten kanssa
nähtiin mahdollisuutena ja perhekeskukselta toivottiin aktiivisuutta
sosiaalisessa mediassa.
3.
Perhekeskuspilottiin liittyvä lasten
ja huoltajien näkemysten selvittäminen kevätretkellä 29.5.2018
Pelastakaa
lapset ry:n ja Asikkalan evankelisluterilaisen seurakunnan yhteisellä
kevätretkellä leirikeskuksessa Kinismajalla 29.5.2018 kerättiin huoltajien ja
lasten näkemyksiä Asikkalan lasten ja lapsiperheiden palveluista. Lisäksi
huoltajilta kerättiin ideoita perhekeskussuunnittelua varten. Kevätretkellä oli
yhteensä n. 60 henkilöä mukaan lukien lapset sekä huoltajat. Kaikkia huoltajia
yhdistävänä tekijänä on se, että heillä on alle kouluikäisiä lapsia ja he
olivat osallistuneet Perhetuvan toimintaan ja /tai seurakunnan perhepiiriin tai
lapsi oli osallistunut johonkin seurakunnan kerhoon.
Huoltajille
esitetyt kysymykset olivat:
1.
Mihin palveluihin olet tyytyväinen? Miksi?
2.
Mihin palveluihin olet tyytymätön? Miksi?
3.
Ideoita mitä perhekeskuksessa voisi olla?
Lapsilta
kysyttiin:
1.
Mikä on kivaa kerhossa?
2.
Mikä kerhossa on tylsää tai ikävää?
Seuraavissa
kappaleissa on koonti huoltajien näkemykset palveluista, joihin he ovat
tyytyväisiä ja tyytymättömiä sekä ideat perhekeskuksesta. Viimeisessä
kappaleessa on lasten näkemyksiä kerhoista. Suluissa on esitetty kyseisten
vastaajien määrä.
Tyytyväisyys
Huoltajien
palautteista tuli esille kaksi teemaa, joista he olivat tyytyväisiä. Huoltajat
olivat tyytyväisiä seurakunnan ja Pelan kerhotarjontaan
(9). Kerhot ovat monipuolisia ja niitä on paljon erityisesti aamupäivisin.
Positiivista palautetta tuli myös siitä, että syksyllä alkaa kerhotoimintaa
myös iltapäivällä. Toisena positiivisena teemana tuli esille tyytyväisyys
neuvolaa ja lapsiperheiden kotipalvelua kohtaan palveluiden saatavuuden (3) näkökulmasta. Huoltajien näkemyksen
mukaan neuvolaan saa hyvin aikoja ja lapsiperheiden kotiapu on saatavissa
pyydettäessä esim. toisen lapsen sairaalakäynnin ajaksi.
Tyytymättömyys
Tyytymättömyydestä
tuli esille kolme teemaa, jotka ovat työntekijöiden
vaihtuvuus (6) ja siitä aiheutuvat ongelmat, kokemus epäasiallisesta puheesta (2) työntekijän puolelta sekä puute palveluiden saatavuudessa (2).
Huoltajat toivat esille, että neuvolan henkilökunta on vaihtunut paljon ja
huoltajilla on kokemus, ettei uusia työntekijöitä ole perehdytetty ja
terveydenhoitajien ammattitaidossa on ollut puutteita. Yksi huoltaja on kokenut
epäystävällistä puhetta keskustellessaan puhelimitse varhaiskasvatuksen
työntekijän kanssa ja neuvolassa yhdelle huoltajalle on kommentoitu
asiattomasti liittyen lapsen painoon. Huoltajat toivat esille, että neuvolan
kautta ei ilmeisesti ole mahdollista päästä ravitsemusterapeutille ja
puheterapeutille. Huoltajilla ei siis ole tietoa, kuinka kyseisten palveluiden
piiriin olisi mahdollista päästä.
Ideoita perhekeskukseen
Huoltajat
toivovat, että perhekeskuksessa järjestettäisiin lapsiperheille teemaryhmiä (3) ja teemallisia
vanhempainiltoja (3). Teemaryhminä on mainittu mm. Toimivaperhe –kurssi ja
ryhmäneuvola tyyppiset tapaamiset. Vanhempainiltojen aiheeksi on ehdotettu
kuvakommunikaatiota, lasten mediankäyttöä ja muita pieniä kursseja. Huoltajat
toivovat myös teemapäiviä ja tapahtumia
(4) lapsille ja perheille. Teemapäiviksi on ehdotettu pelejä ja leivontaa
ja tapahtumiksi kevätretken kaltaisia päiviä sekä esim. laskiaistapahtumaa.
Perhekeskukseen
toivotaan myös tilapäistä lastenhoitoa
(4) ja toiveena on myös lapsiparkki (1) kuntosalille joillekin
päiville. Myös kohtaamispaikka
(3) voisi olla perhekeskuksessa ja siellä voisi olla tarjolla joskus myös
lounasta.
Lasten ajatuksia kerhoista
Lapset
kokevat, että kerhossa on kivaa, kun on monipuoliset
leikkimahdollisuudet sekä sisällä että ulkona. Lapset pitävät sekä
ohjatusta, että vapaasta leikistä. Ikävinä asioina lapset tuovat esille sääntöihin liittyviä asioita, kuten
vuoron odottaminen ja sen, ettei saa mennä yksin sisään. Kynttiläpiiri jakaa
mielipiteet, sillä se on mainittu sekä kivoissa että ikävissä asioissa.
4.
Asikkalan lasten kuuleminen
Viskarit
Viskarit, eli 5-vuotiaat, haastateltiin
syksyllä 2018 päiväkodin tiloissa ja he olivat haastattelussa 2-4 hengen ryhmissä.
Yhteensä haastateltiin viisi ryhmää. Haastattelut toteutettiin aamupäivän
aikana erillisessä tilassa ja mukana oli kaksi haastattelijaa. Menetelmä oli
lapsilähtöinen, jolloin kenenkään ei ollut pakko osallistua haastatteluun. Vaikka
lapsi tuli paikalle, hänen ei tarvinnut puhua mitään, jollei halunnut. Osa
lapsista puhui paljon ja nautti tilanteesta, osa puhui vähemmän ja
innostuneesti, muutamat vastailivat lyhyesti ja yksittäiset lapset eivät
sanoneet mitään. Eräs lapsista tuli tilaan, muttei halunnut ottaa osaa ja
toinen halusi jättää keskustelun kokonaan väliin. Lisäksi viimeisen tyhmän
mukana tuli myös ryhmän oma aikuinen, sillä tämä oli erään osallistuneen lapsen
toive. Keskustelun tukena käytettiin postikortteja, joiden avulla lasten kanssa
puhuttiin siitä, mistä tulee hyvä mieli, mitä ajatuksia heillä on hyvästä
elämästä ja millaisia ovat päiväkodin ja kodin kivat asiat ja tärkeät ihmiset. Käytännössä lapsia pyydettiin valitsemaan
kuvia, joista tulee hyvä mieli tai jotka ovat heistä ”kivoja”. Tämän jälkeen
heidän kanssaan juteltiin päiväkodin ja kodin mukavista asioista, itselle
tärkeistä ihmisistä ja hyvästä elämästä. Joidenkin lasten kanssa puhuttiin myös
kiusaamisesta ja surullisista asioista.
Jo lähtökohtaisesti lasten tapa
jäsentää asioita poikkeaa aikuisen tavasta. Vaikka kysyisi jotain tiettyä
asiaa, lapsen huomio kiinnittyy helposti sillä hetkellä uusiin, poikkeaviin,
mielenkiintoisiin tai tavallisesta poikkeaviin asioihin kuten nauhuriin,
mielenkiintoiseen kuvaan tai printterin johtoon. He myös nostavat esiin sellaisia
asioita, jotka ovat päällimmäisinä mielessä, kysyttiin niitä tai ei. Usein nämä
ovat myös niitä asioita, jotka ovat juuri sillä hetkellä heille
merkityksellisiä. Esimerkiksi heiluvasta hampaasta kertomiseen voi sisältyä
paljon muutakin kuin hammas. Se voi tarkoittaa lapselle merkkiä isoksi
kasvamisesta tai siihen voi liittyä ajatus saada sama kokemus kuin jollain
ystävällä.
Lasten haastatteluissa yhtenä
haasteena on, etteivät kaikki lapset kerro kokemuksistaan ja ajatuksistaan
sanallisesti. Vaikka haastattelija yrittäisi parhaansa, saattaa erityisesti ryhmähaastattelussa
käydä niin, että puhelias lapsi saa enemmän tilaa kuin hiljaisemmat lapset.
Toiset lapset myös ottavat tilansa helpommin kuin toiset, joten
haastattelutilanteen tasapainon säilyttäminen on haastavaa. Näin ollen
useankaan lapsen haastattelun tarkoitus ei ole saada kokonaiskuvaa kaikkien
lasten kokemuksista, vaan yksittäisten lasten näkökulmista muodostettu yhteinen
kuva.
Lapset myös suhteuttavat itsensä,
oman osaamisensa ja toimintansa toinen toisiinsa. Esimerkiksi kerrottuun asiaan
”me käytiin Muumimaailmassa”, toinen lapsi reagoi kertomalla käyneensä itsekin
ollessaan vauva. Samalla tavalla tuotiin esiin myös oma ikä, jos joku nosti sen
puheeseen. Myös toisten siirtyminen tilassa toiseen paikkaan tai muunlainen
liike sai aikaan toisissa lapsissa tarpeen siirtyä samaan suuntaan tai ryhtyä
tekemään samankaltaisia asioita.
Lasten näkemyksiä
Lapsille tuli hyvä mieli
sellaisista asioista, jotka olivat heille tuttuja, joita he tekivät tai josta
he tykkäsivät. Lisäksi kuvien kauniiksi määritellyt asiat olivat usein
sellaisia, joista tuli hyvä mieli. Samoin eläimet olivat usein ”hyvä mieli” -kuvan
taustalla. Kerrottaessa oman elämän tärkeistä eläimistä, niissä ei eroteltu
oikeita eläimiä tai pehmolelueläimiä toisistaan. Lisäksi lapsille ei näyttänyt
olevan merkitystä sillä, oliko kyse omassa kodissa elävästä lemmikkieläimestä
vai jostain muualla kohdatuista eläimistä kuten hevosista.
Hyvän elämän tarkastelu sai
lapsissa aikaan monenlaisia näkökulmia. Yhtäältä he puhuivat edelleen kauniista
asioista, kuten glitteristä tai kukista. Toisaalta he saattoivat intoutua
kertomaan yksittäisistä asioista, kuten omanapuista ja omenoiden
herkullisuudesta. Kysymys hyvästä elämästä herätti lapset myös kertomaan
läheisyydestä ja läheisten ihmissuhteiden merkityksestä. He esimerkiksi
kertoivat, miten mukavalta tuntuu saada siirtyä yöllä vanhempien viereen tai
kuinka pehmolelusta voi tulla niin tärkeä, että sitä pitää yhtenä
perheenjäsenenä.
Lapsille oli merkityksellistä
saada olla myös haastattelutilanteessa omina itsenään. Samalla heille oli
tärkeää saada kertoa juuri ne asiat, jotka olivat sillä hetkellä oleellisia.
Yleisesti lasten kertomasta tulisi tunnistaa arjen ”pienten” asioiden merkitys.
Se, että saa päättää olla laittamatta ikäviltä tuntuvia ulkohousuja jalkaan, voi
olla kokemuksena tärkeä. Samoin omista leikeistä päättäminen oli lapsille
tärkeää. Saako leikkiä ulkona tai sisällä, keitä saa pyytää mukaan ja
millaisiin leikkeihin on aikaa tai välineitä, ovat lasten näkökulmasta tärkeitä
asioita sekä kotona että koulussa.
Päiväkodissa oli kiva leikkiä
kavereiden kanssa sekä ulkona että sisällä. Askartelu, piirtäminen sekä
pelaaminen erityisesti ulkona, olivat mieluisia asioita. Kotona oli mukavaa
leikkiä, hyppiä trampoliinilla, katsoa televisiota tai tablettia, pelata (isän)
kanssa pihapelejä, painia siskon kanssa tai kiusata isosiskoa. Lasten mielestä
kurja mieli tulisi kiusaamisesta. Kiusaaminen oli lasten mukaan läpsimistä,
repimistä, raapimista tai tukistamista.
Tärkeiksi ihmisiksi mainittiin
äiti, isä, kaverit ja lemmikit. Hieman tarkemmalla kyselyllä myös isovanhemmat
ja sisarukset otettiin mukaan. Lapset näkivät ihmisten tärkeyden myös laajasti
ja esimerkiksi yhden lapsen mukaan kaikki ihmiset ovat tärkeitä. Toinen
puolestaan kertoi, että oma itse on tärkeä ihminen.
Kaiken kaikkiaan lapsille oli
tärkeää saada elää tavallista arkea tuttujen ihmisten kanssa. Jokaiselle oli
tärkeää, että on kavereita ja mahdollisuus leikkiä. Tärkeää on saada joskus jättää
tekemättä jotain sellaista, josta ei pidä.
Viidesluokkalaiset
Viidesluokkalaiset haastateltiin myös
syksyllä 2018 koulun tiloissa, 4-5 hengen ryhmissä. Haastatteluun
osallistumiseen oli pyydetty etukäteen vanhempien lupa. Kaksi oppilasta ei
ollut saanut lupaa tai ei itse halunnut osallistua. Yksi lapsista kieltäytyi
ensin, mutta halusi kuitenkin lopulta tulla mukaan. Lapset saivat itse päättää
ne ihmiset, joiden kanssa tulivat haastatteluun. Kaikki lapset kertoivat
haastattelussa näkemyksensä, mutta innokkuus vaihteli. Toiset olivat todella
innokkaita samalla, kun toiset olivat pidättyväisempiä. Ensimmäisessä ryhmässä
(1.) oli neljä tyttöä. Toisessa ryhmässä (2.) oli kolme tyttöä ja yksi poika.
Kolmannessa (3.) ja neljännessä (4.) ryhmässä oli molemmissa neljä poikaa. Haastatteluissa
juteltiin lasten omasta arjesta kotona ja koulussa, hyvästä elämästä,
palveluista ja tärkeistä ihmisistä.
Lasten näkemyksiä
Yleisesti ottaen lapset kokivat,
että he olisivat mielellään mukana monenlaisissa asioissa. He kuvasivat
laajasti kokemuksiaan, joissa heillä olisi annettavaa paljon enemmän, kuin
mihin aikuiset ottavat nykyisellään mukaan. Koulun osalta he esimerkiksi
kertoivat, että he saavat olla mukana keskustelemassa ja päättämässä erityisesti
tapahtumiin liittyvistä asioista, mutta monissa sellaisissa asioissa, jotka he
kokevat tärkeinä, heidät sivuutetaan. Syksyllä 2018 lapsilla oli mielessään
erityisesti muuttunut välipalakäytäntö, jonka muuttumisen perusteista he olivat
epätietoisia.
Lasten kokemuksen mukaan erilaisissa
aikuisten ja lasten välisissä kohtaamisissa aikuisen asenne on ratkaiseva;
miten kuuntelee ja huomaa lasten mielipiteet tai miten reagoi heidän
näkemyksiinsä. Hyvin lapset huomioiva aikuinen uskoo hänelle kerrotun,
kuuntelee ja on aidon kiinnostunut. Aikuisten tulisi myös keskittyä selittämään
ja avaamaan tehtyjen päätösten ja muutosten taustoja. Lapset kertoivat
arvostavansa tapaa, jossa heille avattaisiin syitä erilaisille tapahtumille.
Jos esimerkiksi jonkun alueen valmistuminen viivästyy tai suunnitelmat
muuttuvat.
Kuten viskareiden kohdalla myös
viidesluokkalaisten vastauksissa korostui lasten erilaisten kokemusten ja
merkityksellisten asioiden vaihtelu. Koska kokemukset, toiveet, ajatukset ja
näkökulmat vaihtelevat, yhteistä ”lasten näkökulmaa” on haastavaa muodostaa. Esimerkiksi
hyvä arjen kysymyksissä toiset arvostivat hiljaisuutta ja rauhaa ja toiset
vauhtia ja tapahtumia.
Kysyttäessä palveluista lapset
luettelivat erilaisia palveluntarjoajia kaupoista, urheiluseuroihin,
nuorisotaloon ja kouluun. Lasten ja perheiden palveluiksi miellettiin
useimmiten koulu, harrastukset ja kirjasto. Yleisesti palvelut määriteltiin
joksikin sellaiseksi, joka auttaa. Palveluiden käyttämisessä lapsille oli
merkittävää, että tietää, mitä missäkin tapahtuu ja miksi kyseiseen paikkaan
mennään. Palvelu on hyvää tai onnistunutta, jos paikka tai ihminen on tuttu ja
siihen voi luottaa. Lapset nostivat esiin myös kaverien merkityksen. Joskus
vaikeista asioista on helpompi kertoa kaverille, koska voi luottaa kaverin ymmärtävän
ja uskovan kerrotun asian. Tämän jälkeen asiaa voi olla helpompaa lähteä
kertomaan jollekin aikuiselle. Lapset nostivat esiin myös sen, että olisi hyvä
saada halutessaan ottaa kaveri mukaan joutuessaan kohtaamaan erilaisia
aikuisia. Tämä helpottaisi asioiden kertomista, kun kaveri voisi tarvittaessa
täydentää ja tukea.
Lasten vastauksissa hyvä arki
kiertyy kavereiden, harrastusten ja itselle merkityksellisten asioiden
ympärille. Merkityksellisiä asioita olivat esimerkiksi lemmikit, metsäretket, liikunta,
musiikki ja pelit. Lapset kertoivat, että jos on aikaa ja tilaa näille
asioille, on arki hyvää. Hyvä elämä rakentuu kokonaisvaltaisesti. Lapset
arvostavat mahdollisuutta liikkua luonnossa, harrastaa, olla perheen kanssa,
pelata monenlaisia pelejä ja lukea. Samalla he kokivat tarvitsevansa hyvään
elämään myös vastoinkäymisiä, jotta voivat kehittyä ja oppia. Hyvän elämän voi
pilata, jos itselle tai vanhemmille tapahtuisi jotain. Jos joutuisi luopumaan
lemmikistään tai olemaan pitkään erossa ystävistään. Erityisen huonolta
tuntuisi, jos tulisi kiusatuksi tai ei voisi tehdä sitä, mistä tulee iloiseksi.
5. Yhteenveto
Huoltajien ja vanhempien yhteinen
näkemys on, että neuvolapalvelut ovat toimivat, vaikka vaihtuvuus on
aiheuttanut myös tyytymättömyyttä. Kaikki vastaajat, vanhemmat, työntekijät ja
lapset, ovat tyytyväisiä varhaiskasvatuksen palveluihin, vaikka vanhemmat
nostivat esiin myös joitakin puutteita.
Vanhemmat ja hykyn työntekijät
jakavat myös ymmärryksen lapsiperheiden kotipalvelun saatavuudesta, vaikka
kunnan työntekijöiden näkemyksen mukaan tässä on puutteita. Vanhemmat ja kaikki
työntekijät jakavat myös näkemyksen erityispalveluiden saatavuuden ja
saavutettavuuden haasteista.
Viestinnän ja tiedonvälityksen
merkitys nousee esiin myös tämän raportin pohjalta. Työntekijöiden näkökulmien
tarkastelu paljasti, miten eri tavoin kunnan, hykyn ja kolmannen sektorin
toimijat mieltävät esimerkiksi perhekeskuksen toimijat tai tehtävät. Vaikka
paljon yhteisymmärrystä on jo olemassa, on edelleen tehtävä tekoja jaetun
näkökulman vahvistamiseksi. Tarkennusta vaatii edelleen perhekeskuksen
verkostomaisuus, perhekeskuksessa toimivat palvelut ja sinne jalkautuvat
palvelut. Näiden erottaminen ei ollut kyselyssä onnistunut parhaalla
mahdollisella tavalla, mutta on myös näkökulmaero. Edelleen epäselvyyttä
aiheuttaa myös perhekeskuksen kohtaamispaikkatoiminta. Sitä pidettiin
periaatteessa tärkeänä, mutta ei oikein kenellekään kuuluvana, vaikka
esimerkiksi työntekijöiden avovastauksissa mahdollisuudet kohtaamiselle eri-ikäisten
ihmisten kesken ja monenlaisen toiminnan järjestäminen sai tukea. Viestinnän
merkitys korostuu myös vanhempien kokemuksissa siitä, ettei tiedetä, mistä
erilaisia palveluja on saatavilla sekä lasten kokemuksissa, joiden mukaan
heille ei aina kerrota tarpeeksi selkeästi, miksi muutoksia tapahtuu. Työntekijät
korostivat myös vastauksissaan viestinnän merkitystä.
Perheiden vastausten perusteella
perhekeskuksesta viestiminen on oleellista myös yleisellä tasolla. Perheiden
vastauksissa korostui toimintaperiaatteet ja mahdollisuudet erilaisille
kohtaamisille, mutta perhekeskusta ei vielä mielletty palveluiden
saavutettavuuden näkökulmasta keskeisenä paikkana tai väylänä. Lasten
vastauksia tarkastelemalla näyttää siltä, että heidän näkökulmastaan merkityksellistä
on kohtaamisen ja työntekemisen tapa, eivät rakenteet tai organisaatiot. Toisin
sanoen, lapsille ei ole oleellista, missä palvelut ovat saatavilla tai kuka
niitä järjestää, vaan se tapa, jolla aikuiset palveluissa toimivat.
Perhekeskuksen kehittämisessä
keskeistä on näiden vastausten perusteella luoda yhteinen, alueellisesti
mietitty ja sovittu rakenne niistä toimijoista, jotka voivat työskennellä
fyysisesti perhekeskuksessa sekä niistä tahoista, jotka sinne voivat jalkautua.
Toisin sanoen tarpeen on kirjoittaa auki ja täsmentää alueellinen perhekeskusverkosto. Samaan aikaan on keskeistä
kehittää myös yhteistä ja jaettua tapaa tehdä työtä, jotta lapset ja perheet
tulisivat kohdatuiksi sellaisilla tavoilla, joita he arvostavat ja jotka on
yhteisesti sovittu. Tehdystä työstä, muutoksista ja uusista avauksista tulee
myös viestiä monella tavalla ja monenlaisissa kanavissa.
Kommentit
Lähetä kommentti